Ett utmärkt år trots pandemin

Ett varmt tack till alla våra kunder, partners och leverantörer för ett trevligt samarbete under 2020.

Vi vill först och främst tacka våra kunder för alla trevliga möten, synpunkter och hurrarop. Vi är alltid lyhörda för förbättringar och era förslag är ovärderliga. Året har varit ovanligt på många sätt men vi på Primona är vana att arbeta över web så Covid-19 pandemin har inte påverkat oss nämnvärt. Faktum är att vi har kunnat arbeta effektivare med kundmöten och projekt. Den bestående behållningen efter pandemin tror vi kommer att vara att de flesta organisationer inser att det går utmärkt att göra presentationer och projektmöten över web, med de fördelar det innebär för miljön och produktiviteten.

Flera nya medarbetare och mycket arbete

Året har inneburit mycket gnetande för vårt fantastiska team som gjort stora bedrifter, vi har alla slitit hårt under året. Vi tackar även våra konsultpartners från framförallt Forefront Consulting group och Montell & Partners för ett utmärkt samarbete. Under året har det tillkommit flera nya mycket kompetenta medarbetare. De har förstärkt upp i verksamheterna försäljning, leverans, produktutveckling, test, utbildning och kundsupport. Vi har nu 5 lärare som kan utbilda i Kommers och det har verkligen behövts då vi hållit flera webkurser i veckan med en extra hjälplärare för varje kurs. Vi fortsätter med rekryteringar för fortsatt tillväxt, så om du känner någon duktig utvecklare, någon som vet hur man driver IT-projekt eller någon som tycker att förstklassig support är superkul, hör av dig eller tipsa om oss!

Nytt huvudkontor

Den första juli flyttade vi huvudkontoret från Fleminggatan 20A till Vasagatan 50, bästa mötesplatsen några minuters promenad från perrongen på Stockholms Centralstation. Vi öppnade även ett kontor i Söderhamn. De flesta av oss har dock arbetat hemifrån sedan i mars och vi är mer än vana vid att arbeta tillsammans över Teams. Framöver ser vi dock behov av att öppna kontor på andra platser i Sverige, i Norden och i världen.

Flera stora leveransprojekt genomförda

Vid denna tid förra året skrev vi om flera stora kontrakt med bland annat FMV, Försäkringskassan, Stockholm stad, Veidekke och Trafikverket (via Forefront Consulting group). Vi är glada att nu kunna skriva att alla dessa projekt har rullat på och att samtliga är i produktion. Nu när dessa kunder tillkommit hanterar Kommers en mycket stor andel av Sveriges offentliga upphandlingar, både till antal och till värden.  

Flera nya stora och små kontrakt.

Mängden förfrågningar ökar stadigt, vi får nästan dagligen in förfrågningar, trots att vi arbetar med en liten marknadsföringsbudget. Under året har det tillkommit många både små och stora kunder både i offentlig och privat sektor. Vi har flera nya stora leveranser framför oss som ska slutföras under 2021. Extra kul är det ökade intresset för Kommers moduler för beställning och fakturahantering. Allt fler organisationer är mycket intresserade av vårt koncept med ett integrerat inköpssystem - från behov till faktura. Något som vi har missionerat om i över 10 år nu. Det är även spännande att vi numera skriver avtal med internationella organisationer, vi får berätta mer om det vid tillfälle.

Den nya upphandlingsförordningen och lagen om upphandlingsstatistik

Den 1:a juli trädde en ny lag om upphandlingsstatistik (2019:668) och en förordning (2020:332) i kraft. De innebär att från den 1:a januari 2021 kommer alla publikt annonserade offentliga upphandlingar att publiceras på en registrerad annonsdatabas och att upphandlingsdata skickas till statistikmyndigheten som är Upphandlingsmyndigheten. Primonas registrerade annonsdatabas heter KommersAnnons.se och vi har under hösten utvecklat ett helt nytt system som snart lanseras, lagom till Nyår. Där kommer allmänheten att kunna söka och hitta publika upphandlingsannonser från alla myndigheter och enheter som använder Kommers.

Accelererande utveckling

Våra duktiga utvecklare har som vanligt snickrat fram många nya funktioner och förbättringar. Utvecklingen är nu så intensiv att vi under året gick från 4 versioner per år till en version i månaden och vi arbetar nu mot konceptet ”continuous delivery” som innebär att vi framöver kommer att släppa en version om dagen! Detta för att möjliggöra kortare leveranstider och tätare säkerhetsuppdateringar. Kommers utveckling påverkas av många saker: kundernas önskemål, nya lagstiftningar, nya marknader, nya inköpstrender och att ny teknologi blir tillgänglig. I många fall finansieras utveckling av specifika funktioner av enskilda kunder och det bestäms då om funktionen stängs av för andra kunder, om den blir allmänt tillgänglig eller en option med olika inställningsmöjligheter. De kunder som känner oss vid det här laget vet att det ständigt kommer förbättringar och ibland bidrar de själva. Mängden nya funktioner som tillkommit under året är för mycket för att skriva om här men en kan vi nämna: Funktionalitet för avtalsuppföljning blev fritt tillgänglig för alla kunder. Avtalsuppföljning är alltså inte en option utan ingår som tätt integrerad funktionalitet i upphandling- och avtalshanteringen. Vi ser nämligen inte avtalsuppföljning som ett alternativ (engelska ”option”) utan det är något som alla inköpande organisationer behöver hantera.

AI-tjänsten KAI i produktion

AI-tjänsten KAI som utvecklas i samarbete med spanska The ReUse Company finns numera i produktion. Året har dock inte varit optimalt för en bredare lansering så vi återkommer om den i början av 2021. Vad är KAI? Jo KAI är din nya medarbetare som hjälper dig vid formulering av kravtexter, ett nytt och spännande område som vi tror kommer att betraktas som oumbärligt i framtiden.

Våra tankar går till de som inte har något val

För oss som arbetar i IT-industrin har Covid-19 pandemin varit fullt hanterbar. Ibland har det till och med känts ganska bekvämt att slippa raka sig eller sminka sig, att hinna till arbetsplatsen på någon minut och att det är nära hem. Värre är det för våra hjältar inom vården och ännu värre för de som inte ens har ett hem där de kan ”stanna hemma”. De senare är extra utsatta och vår gåva i år går därför till Stockholms stadsmissionen, som gör ett behjärtansvärt arbete. Som vanligt gör vi detta istället för att skicka Julkort.

Med de orden önskar vi på Primona er alla

En riktigt avkopplande God Jul och Gott Nytt 2021!

Aktuellt

Primona önskar användare, kunder och samarbetspartners en Glad Påsk!

Upphandling och inköp har aldrig varit lättare

Med inköpssystemet Kommers hjälper Primona offentliga och privata organisationer att få kontroll och effektivisera sina upphandlingar, leverantörsavtal och beställningar – från behov till faktura. Kommers gör det lätt att handla rätt.